موفقیت، یک مسیر است.

موفقیت یک مسیر است نه مقصد

آرتور اش

به نظر شما موفقیت در چه چیزی می‌تواند باشد؟ آیا موفقیت همان رسیدن به هدف است؟ آیا زمانی‌که به هدف و مقصد رسیدید، به موفقیت دست یافته‌اید؟ چه موقع احساس رضایت می‌کنید؟ اگر شما با رسیدن به هدف و مقصدتان احساس موفقیت می‌کنید باید به شما بگویم که سخت در اشتباهید و باید تا انتهای مقاله همراه من باشید.

کی به مقصد می‌رسیم؟

حتماً برایمان پیش آمده‌است که در طول زندگی‌مان یکبار با کودکی همسفر شده‌باشیم. کودک از زمانی‌که در اتومبیل می‌نشیند تا وقتی‌که به مقصد برسد دائم از ما سوال می‌کند: «کی‌ می‌رسیم؟» او اصلاً به محیط اطراف، طبیعت و جاده توجه نمی‌کند بلکه تمام توجه‌اش بر رسیدن به مقصد است. در واقع او می‌خواهد زودتر از مسیر و ماشین رها شود. هربار که کودک به زمان رسیدن اشاره می‌کند ما به او تذکر می‌دهیم که از مسیر لذت ببر اما گوشی برای شنیدن وجود ندارد.

کودکی که در ماشین نشسته است و گریه می‌کند
کودک از مسیر خسته است و دائم می‌پرسد : «کی می‌رسیم؟»

تنها کودکان نیستند که می‌خواهند زود برسند بلکه بسیاری از ما نیز همین‌گونه‌ایم. می‌خواهیم به مقصد برسیم و احساس رضایت و سعادتمندی را در رسیدن به هدف می‌بینیم. در بحث تغییر و ایجاد عادت‌های جدید این رفتار بسیار مشهود است. در زمان ایجاد عادت‌های جدید مادامی‌که مقصد مدنظر ما باشد، نمی‌توانیم مسیری درست برای دست‌یابی به آن بیابیم و همین باعث می‌شود که تا انتهای ساخت عادت پیش نرویم.

ویژگی یک مسیر مناسب برای ساخت عادتهای جدید چیست؟

ویژگی مسیر مناسب

به همان مثال کودک برگردیم. اگر در طول سفر در جاهای مختلف توقف داشته‌باشیم تا کودک بتواند از ماشین پیاده شود و کمی بازی کند، خوراکی بخورد و استراحت کند دیگر به رسیدن فکر نخواهد کرد.

برای ساخت عادت‌های جدید باید به دو نکته توجه کرد:

  • عادت را باید به مجموعه‌ای از رفتارهای کوچک تقسیم کرد. رفتارهایی که بتوانیم به آسانی آن‌ها را انجام دهیم.
  • ما در طول مسیر عادت‌ سازیمان باید لذت ببریم. این لذت بردن از مسیر به این معنی است که ما در طول مسیر احساس شادی، رضایت و سعادتمندی کنیم. در مقالات بعدی از احساس شادی و رضایت بیشتر صحبت خواهم کرد.
از مسیر رسیدن به مقصد باید لذت برد

سخن آخر

اگر می‌خواهیم تغییر کنیم و عادت‌های جدید برای خودمان به وجود آوریم باید مسیری که انتخاب می‌کنیم مسیری مناسب باشد و به قول آرتور اش موفقیت یک مسیر است نه مقصد.

موفقیت یک مسیر است نه مقصد- آرتور اش
به اشتراک بگذارید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در linkedin
پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *