چگونه یک ارتباط اجتماعی خوب بسازیم؟

روز بیست و هشتم از چالش 200 روز با 200 نقل قول

برقراری ارتباط یکی از مهم‌ترین حقوق بشر است.

مارک زاکربرگ

 

این جمله که انسان‌ یک موجود اجتماعی است را همه ما بارها شنیده‌ایم. به عبارت دیگر می‌توان گفت که همه ما شاهد این موضوع هستیم که چقدر با افراد مختلف در ارتباط هستیم. ارتباطات ما با دیگران اساس زندگی ما را شکل می‌دهد. زمانی‌که در خانواده نتوانیم یک ارتباط خوب را با سایر اعضا بسازیم زندگی کردن برایمان دشوار خواهدشد. در محیط کار اگر روابط اجتماعی خوبی برقرار نکنیم نمی‌توانیم موفق شویم. در ارتباط ساختن با دیگران است که ما رشد می‌کنیم زیرا عادت‌های پسندیده و خوب را در خودمان به وجود می‌آوریم. با این وجود افراد زیادی در سطح جامعه وجود دارند که عادت‌های ناپسندی دارند. این دسته از افراد با چنین عادت‌های بد اجتماعی‌شان روابط خودشان را تخریب می‌کنند. در این مقاله ما با فواید روابط اجتماعی آشنا خواهیم شد، سپس از فواید آن آگاه می‌شویم. در بخش پایانی مقاله نیز عادت‌های ناپسند اجتماعی را خواهیم آموخت. امیدوارم تا انتهای مقاله همراه من باشید تا بتوانید آموخته‌هایتان را در شکل‌دهی روابطتان با اطرافیان خود به کار گیرید.

 

فواید روابط اجتماعی

آشنایی با افراد جدید

گسترش و تقویت روابط اجتماعی سبب می‌شود ما روزبه‌روز با افراد جدیدی آشنا شویم. گستردگی دایره اطرافیان برای افزایش روحیه و سلامت روان نیز مفید خواهد بود.

تبادل اطلاعات

زمانی‌که با افراد زیادی ارتباط برقرار کنیم می‌توانیم از دانش و تجربه آن‌ها در کار و زندگی‌مان استفاده نماییم. به عبارت دیگر می‌توان گفت که میان روابط اجتماعی و میزان اطلاعات ما یک رابطه مستقیم وجود دارد. یعنی هرچه روابط اجتماعی‌مان گسترده‌تر و قوی‌تر باشد اطلاعات ما نیز به همان‌ اندازه بیشتر خواهد شد.

عدم احساس تنهایی

با گسترش دایره ارتباطات ما با سایر افراد جامعه ما هرگز احساس تنهایی نخواهیم کرد زیرا همواره افرادی در کنار ما حضور دارند.

 

عادت‌هایی که سبب تقویت روابط اجتماعی می‌شوند

عادت‌های زیادی وجود دارند که ما برای تقویت و بهبود روابطمان سعی می‌کنیم در خودمان ایجاد کنیم اما من به سه مورد آن اشاره می‌کنم. به نظر من این چهار مورد اهمیت فراوان دارند.

سکوت کردن

اینکه بتوانیم از حق خود دفاع کنیم، حرفمان را بزنیم و حاضر جواب باشیم خوب است. اما مواردی نیز وجود دارند که حاضر جواب بودن به ضررمان می‌شود. گاهی با حرف‌زدن‌هایمان باعث رنجش اطرافیانمان می‌شویم. برای برقراری ارتباط با دیگران باید چگونه سکوت کردن را بیاموزیم.

احترام گذاشتن به دیگران

باید این را به یاد داشته باشیم که اگر می‌خواهیم افراد به ما احترام بگذارند باید به آن‌ها احترام بگذاریم. و همان‌طور که می‌دانیم احترام یکی از اصول بسیار مهم در ارتباطات است.

ساده صحبت کردنا

ساده صحبت کردن یعنی اینکه شفاف و روشن حرفمان را بیان کنیم به‌‌گونه‌ای که فرد مقابلمان کاملاً متوجه منظور ما شود. همچینین در ساده صحبت کردن باید از بیان کنایه‌آمیز خودداری کنیم.

 

عادت‌های ناپسندی که به روابط اجتماعی ضرر می‌رساند.

  • بلند حرف زدن
  • حرف زدن با دهان پر
  • خندیدن به مشکلات و خطاهای دیگران
  • آدامس جویدن در جمع
  • سیگار کشیدن در جمع
  • ریختن آشغال بر روی زمین
  • ریختن زباله در طبیعت
  • استفاده بیش‌ازحد از گوشی همراه
  • عبور از چراغ قرمز
  • استفاده از کلمات زشت در میان صحبت

به اشتراک بگذارید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در linkedin
پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *