چرایی کار شما چیست؟

روز بیست و ششم از چالش 200 روز با 200 نقل قول

کسی که «چرایی» برای زندگی کردن دارد می‌تواند تقریباً هر «چگونه‌ای» را تحمل کند.

فردریش نیچه

حتماً شنیده‌اید که برای رسیدن به موفقیت باید هدف داشته‌باشید. آیا می‌دانید هدفتان چگونه باید باشد؟ به عبارت دیگر آیا می‌دانید هدف چه ویژگی‌ای باید داشته باشد؟

برای اینکه به هدفمان دست یابیم باید هدف را به طور مشخص برای خودمان بیان کنیم. اینکه یک موضوع کلی را به عنوان هدف انتخاب کنیم راه به جایی نخواهیم برد. با تعیین یک هدف مبهم نمی‌توانیم دریابیم که چگونه شروع کنیم چه برسد به اینکه بخواهیم تا انتها هدف را دنبال کنیم. هرچه هدف انتخابی‌مان واضح و روشن باشد به ما در جهت انتخاب روش مناسب برای رسیدن به نتیجه کمک می‌کند. به طور مثال

هدف مبهم: کاهش وزن

هدف واضح: رسیدن به وزن ۷۰ کیلوگرم

زمانی که هدف را به صورت شفاف برای خودمان تعیین کردیم نوبت به چگونگی دست یابی به آن می‌رسد.

چرایی و چگونگی هدف

دانش‌آموزانی که در دبیرستان سخت تلاش می‌کنند و درس می‌خوانند در قدم اول برای خود یک هدف واضح انتخاب کرده‌اند و همین چرایی کار آن‌ها شده‌است. این چرایی آن‌قدر محکم است که برای رسیدن به آن از تلاش کردن دست نمی‌کشند. آن‌ها می‌دانند که پس از این تلاش‌‌ها یک موفقیت بزرگ انتظارشان را می‌کشد.

منظور از چرایی این است که برای خودتان مشخص کنید که چرا این هدف را انتخاب کرده‌اید؟ چرا این کار را می‌خواهید انجام دهید؟ با انجام این کار به چه می‌خواهید برسید؟ خوب در مورد چرایی کار و رفتارتان بیندیشید و آن‌ها را بر روی کاغذ بیاورید تا در مرحله آن را به خودتان یادآوری کنید.

پس از این که چرایی کارتان را مشخص نمودید نوبت به چگونگی انجام کار می‌رسد. چگونه می‌توانیم کار را به راحتی انجام دهیم؟ برای انجام کارمان به چه چیزهایی نیاز داریم؟ به چه مهارت‌هایی نیاز داریم؟ چگونه می‌توانیم مهارت‌هایمان را ارتقا دهیم‌؟ شرایط محیطمان چگونه باید باشد؟ چه دانشی را باید بیاموزیم؟

به مرور زمان و با شروع به کار کردن می‌توانیم به تمام سوالات فوق پاسخ دهیم. در طول مسیر رسیدن به هدفمان تمام تلاشمان را می‌کنیم، سختی‌ها را تحمل می‎کنیم و با هر شکستی عقب نمی‎کشیم تا به هدفمان می‌رسیم.

درپایان

برای رسیدن به موفقیت باید یک هدف روشن و واضح را برگزینیم سپس چرایی انتخاب این هدف را برای خودمان مشخص کنیم و در پایان به دنبال این باشیم که چگونه می‌توانیم به راحتی به هدفمان برسیم. وقتی که چرایی شما محکم باشد به قول نیچه هر گونه تلاشی را تحمل خواهید کرد

کسی که «چرایی» برای زندگی کردن دارد می‌تواند تقریباً هر «چگونه‌ای» را تحمل کند. فردریش نیچه
به اشتراک بگذارید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در linkedin
پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *