تأثیر پاداش بر روی عادت‌ها

روز چهاردهم- چالش 200 روز با 200 نقل قول

عادت‌های خوب سخت شکل می‌گیرند اما زندگی کردن با آن‌ها آسان است. از سوی دیگر عادت بد راحت شکل می‌گیرند اما زندگی را سخت می‌کنند.

اد فورمن

چه چیزی باعث می‌شود یکسری از کارها را بیشتر از بقیه انجام می‌دهیم؟ ما به سادگی و به دفعات زیاد سیگار می‌کیم. زمان زیادی را صرف تماشای تلویزیون و گشت‌وگذار درشبکه‌های اجتماعی می‌کنیم. غذای چرب می‌خوریم اما همین‌که پای یادگیری زبان، ورزش‌کردن و مرتب کردن اتاقبه میان می‌آید دوست ندارین آن‌ها را انجام دهیم.

همان‌طور که قبلاً اشاره کردیم سرعت تغییرات بسیار ناچیز است اما در دراز مدت نتایج بزرگی را به همراه دارد. در واقع سرعت آن‌قدر پایین است که ما اصلاً متوجه تغییرات نمی‌شویم و زمانی پی به تغییر می‌بریم که نتایج بزرگی که بر روی ما گذاشته‌است را مشاهده می‌کنیم. این در تمامی رفتارها دیده‌ می‌شود. حال که سرعت تغییرات ناچیز است پس چه می‌شود که برخی از کارها را بیشتر انجام می‌دهیم و زودتر به عادت تبدیل می‌کنیم.

رفتار را لذت‌بخش کنید.

یکی از عناصر شکل دهنده عادت‌ها دریافت پاداش بلافاصله پس از انجام کار است به عبارت دیگر برای اینکه رفتاری به عادت تبدیل شود باید لذت‌بخش باشد. زمانی که رفتاری برایمان لذت‌بخش باشد یا بعد از آن پاداشی دریافت کنیم، باعث می‌شود مدام آن را انجام دهیم.

اگر در زمان دریافت پاداش تأخیر صورت نگیرد، پاداش تأثیر سریع‌تری خواهد گذاشت.

اغلب عادت‌های بد و ناپسند لذت بیشتری را به ما منتقل می‌کنند و نسبت به انجام رفتارهای خوب پاداش فوری را به ما انتقال می‌دهند. دوباره به سراغ مثال‌های بالا می‌رویم

وقتی سیگار می‌کشیم پاداش فوری کاهش استرس و اضطراب را دریافت می‌کنیم. وقتی تلویزیون تماشا می‌کنیم یا در فضای مجازی گشت می‌زنیم یا حتی در زمان خوردن غذاهای چرب ما لذت می‌بریم. و همین لذت بردن باعث می‌شود که این‌ها به یک عادت تبدیل شوند. عادت‌هایی که در طولانی مدت تأثیرات نامطلوبی را بر روی زندگی ما خواهند گذاشت.

اما عادت‌های خوب نقطه مقابل عادت‌ها بد قرار دارند. به علت اینکه ما فوری پاداش دریافت نمی‌کنیم آن‌ها را زیاد و مداوم انجام نمی‌دهیم. هرچند که این عادت‌ها برای ما مفید واقع شوند.

ما با انتقال یک احساس موفقیت، احساس لذت هرچند جزئی و کوچک می‌توانیم رفتارهای خوب و سازنده را به عادت تبدیل کنیم. عادتی که زندگی را برای ما ساده می‌کند.

عادت‌های خوب سخت شکل می‌گیرند اما زندگی کردن با آن‌ها آسان است. از سوی دیگر عادت بد راحت شکل می‌گیرند اما زندگی را سخت می‌کنند اد فورمن
به اشتراک بگذارید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در linkedin
پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *