هفته اول

چقدر ایده ها میتوانند زیبا باشند و زیبایی را بیافرینند، فقط باید به آنها فرصت داد. با وجود اینکه به نقل قول های افراد معروف و مشهور علاقه مند هستم و از آنها در نوشته هایم استفاده میکنم اما تا به حال هیچ زمانی در مورد آنها ننوشته بودم تا اینکه با دیدن لایو استاد شاهین کلانتری پیرامون نوشتن در مورد نقل قول ها من هم تصمیم گرفتم این کار را انجام دهم.

روند نوشتن بدین صورت است که یک نقل قول را انتخاب کرده و به مدت ۷ روز هفته در مورد آن مینویسم. این کار مهارت زیادی نمیخواهد اما مهارت نوشتن را در شما تقویت میکند.

 

نقل قول شماره یک: «ثروت متعلق به کسانی است که موضوعات تازه را خیلی سریع می آموزند».

پل زین پیلزر

روز اول:

افرادی را دیده ام که برای راه اندازی کار جدید در بازار پرس و جو میکنند: آیا این کار درآمد خوبی دارد؟ آیا این شغل مناسب هست؟ توی این بازار میتواند مشتری خود را پیدا کند؟ اگر من اینکار را راه بیندازم درآمد خوبی خواهم داشت؟ این سؤالات جزئی از سؤالاتی هستند که افراد کارآفرین از بازاریان میپرسند.

دسته ای از صاحبان کسب و کار در پاسخ به فرد کارآفرین راه اندازی این کار را، کاری بیهوده قلمداد میکنند و میگویند که دست زیاد شده و تو درآمدی نخواهی داشت و دسته ی دیگر هم میگویند درآمد خوبی دارد و به فرد کارآفرین انگیزه ای برای راه اندازی کار را می دهد. وجه تمایز در فکر، اندیشه و نظرات این دو دسته در چیست؟

به نظر من وجه تمایز این دو دسته در سخن جناب پل پیلزر کاملاً مشخص است.

پیلزر این چنین میگوید: «ثروت متعلق به کسانی است که موضوعات تازه را خیلی سریع می آموزند».

صاحبان مشاغل و کسب وکارها برای اینکه درآمد خود را تغییر بدهند نیاز به این دارند اطلاعات خود را در هر زمینه ای که مربوط به شغلشان باشد باید بیاموزد تا بتواند درآمد خود را افزایش دهد. حال می خواهد کار، یک کار آزاد باشد یا یک کار اداری، کار تولیدی باشد یا خدماتی و … . برای افزایش درآمد در کارتان نیازمند یادگیری موضوعات تازه هستید.

 

روز دوم:

آیا تربیت فرزند برای شما اهمیت دارد؟ آیا به تربیت فرزند خود به دید یک ثروت نگاه کرده اید؟ چگونه و با چه روش هایی فرزند خود را تربیت کرده اید یا تربیت می نمایید؟

اکثر ما جز افرادی هستیم که برای شروع هر کاری، کلی تحقیق و بررسی میکنیم اما نوبت به فرزند و تربیت او که میرسیم به سادگی از کنار آن رد میشویم. مثلاً نوع رفتار با فرزندان خود را نمیدانیم. نمیدانیم با دختر یا پسرمان چگونه باید رفتار کنیم. متوجه نیستیم که نوع رفتاری که با دختر خود باید داشته باشیم با نوع رفتار با پسرمان تفاوت دارد. همچنین نوع رفتار با فرزند بزرگ نیز با نوع رفتار با فرزند کوچک هم متفاوت است و هرکدام نوع خاصی از رفتار را طلب میکند.

نوع رفتار همچنین به نوع مکان هم بستگی دارد که متناسب با هرکدام باید از رفتار خاصی کرد و خیلی از مسائل دیگر. اینها همه از مواردی هستند که در عین اینکه مهم هستند در نظر بیشتر ما بی اهمیت هستند. مهم بی اهمیت پارادوکسی است که بیشتر افراد با آن سروکار دارند مهم از آن جهت که بی توجهی و غافل شدن از آن ریشه بیشتر مشکلات در آینده خواهد بود و بی اهمیت از آن جهت که ما والدین به صورت سرسری از آن رد میشویم.

برای اینکه بتوانیم این مشکلات را برطرف کنیم نیازمند این هستیم که اطلاعات خودمان را در حوزه تربیت فرزندان مان افزایش دهیم. هرروزه شاهد این هستیم که در حوزه روانشناسی و تربیت کودک و نوجوان اطلاعات به روز می شوند و در اختیار ما قرار می گیرد، یکی از این موضوعات تربیت جنسی در سنین پایین است.

با توجه به مطالب گفته شده و سخن پیل زین پیلزر می توان گفت تربیت فرزند به شیوه خوب و صحیح متعلق به پدران و مادرانی  است که موضوعات تازه در حوزه تربیت فرزند را سریع می آموزند.

به تربیت فرزندان خود به دید یک ثروت نگاه کنیم.

روز سوم:

چگونه با دیگران ارتباط برقرار میکنید؟ آیا شیوه برقراری ارتباط شما با دیگران صحیح است؟ آیا منظور خود را به شیوه درست به دیگران منتقل می کنید؟ در طول روز نحوه رفتار با اطرافیانمان چگونه است؟

برایمان پیش می آید که گاهی براثر عصبانیت بر سر دیگران فریاد میزنیم. اطرافیانمان را با رفتار و گفتارمان آزار میدهیم. گاهی اوقات نمیتوانیم منظورمان را به دیگران به درستی منتقل کنیم و دیگران را به اشتباه می اندازیم. برخی اوقات هم نمیتوانیم به درخواستهای نادرست به طور صریح و بدون تعلل «نه» بگوییم.

اگر ما مهارت ارتباط برقراری ارتباط با دیگران را بیاموزیم هیچ کدام از این اتفاقات برای ما پیش نخواهد آمد.

بنابراین می توان گفت برقراری ارتباط مؤثر متعلق به کسانی است که به دنبال روش های یادگیری این مهارت هستند.

 

روز چهارم:

فکر میکنم برای تعداد زیادی از ما تا به حال پیش آمده است که در برهه زمانی ای تصمیم میگیریم که برای پیشرفت و موفقیت در زندگیمان باید موضوعات نو و تازه ای را یاد بگیریم. اما پای عمل که میرسیم شروع به بهانه آوردن می کنیم؛ گاهی پای هزینه را پیش کشیده  و گاهی نداشتن وقت را بهانه می کنیم، گاهی رسیدگی به امور خانه و گاهی دیگر رسیدگی به فرزندمان و هزار تا بهانه دیگر که گاهی نمی توانیم تصور کنیم این بهانه از کجا به ذهنمان رسیده است.

چرا ما به موفقیت به دید یک ثروت نگاه نمی کنیم و برای دست یابی به آن، موضوعات تازه را خیلی سریع نمی آموزیم به همین دلیل است که ناپلئون هیل می گوید «بالای نردبان موفقیت شلوغ نیست».

 

روز پنجم:

خیلی از وقت ها پیش آمده است که میگوییم من که تمام تلاشم را برای یادگیری موضوع کرده ام پس چرا به نتیجه دلخواهم نرسیدم؟

واقعاً چرا نتوانستیم نتیجه مطلوب را حاصل کنیم. وقتی صحبت از یادگیری می شود، یادگیری سطحی منظورمان نیست بلکه منظور یادگیری عمیق و اصولی است.

در هنگام یادگیری ما باید تمام جنبه های موضوعمان را مورد بررسی قرار بدهیم. در مواقعی نیز دچار یادگیری می شویم که این ریشه در یادگیری سطحیمان دارد و همین امر باعث می شود که به نتیجه دلخواهمان نرسیم.

 

روز ششم:

تا چه اندازه آموخته های خود را در زندگی ، کار و در واقع درعمل به کار میبندیم؟

خیلی از ما افرادی هستیم که به محض اینکه موضوعی تازه به میان می آید برای یادگیری اقدام میکنیم؛ هزینه زیادی میپردازیم حتی زمان زیادی را هم صرف میکنیم تا بیاموزیم. در ذهن همه ما کوهی از دانسته ها وجود دارد اما تا پای عمل میرسد نمیتوانیم از آموخته هایمان بهره ببریم و آنها را عمل میکنیم

این جمله از جناب پیلزر واقعاً زیباست به شرطی که عمل کردن به آموخته هایمان را نیز بیاموزیم.

 

روز هفتم:

ما برای رسیدن به چیزهایی که نام آن را ثروت می گذاریم اعم از کسب درآمد، رسیدن به موفقیت، داشتن سلامتی و … اراده ای فولادین هستیم. اراده ای که مار را به تلاش وادارد. تلاش در جهت یادگیری موضوعات مرتبط با حوزه ثروت مان. به این نکته هم باید توجه داشت که این یادگیری ها باید به صورت کابردی و عمیق باشند. علاوه بر یادگیری عمل کردن به یادگیری ها هم در اولویت قرار خواهد داشت.

به اشتراک بگذارید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در linkedin
پست های مرتبط

4 پاسخ

    1. از این که این پست مورد توجهتون قرار گرفته خیلی خرسندم.
      روند بسیار عالی را در پیش گرفته اید . اگر به فکر یک کسب و کار جدید هستید باید اطلاعاتتون را در حوزه موردنظرتون بالا ببرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *